OFTE STILTE SPØRSMÅL OM WILD WOOL

Når ble WILD WOOL etablert?

WILD WOOL ble lansert i 2012 av Cathrine Sissener og Emilie Dysthe.

Hva er tanken bak WILD WOOL?

Vi i WILD WOOL vil selge kashmirklær i høy kvalitet, med hovedsakelig internett som vår største distribusjonskanal. Vi har kuttet butikker som mellomledd, og kan derfor tilby kvalitetskashmir til en rimeligere penge.

Hva er visjonen bak WILD WOOL?

Vi ville finne en løsning på noe vi følte manglet på markedet. Vi syntes kashmir er et helt fantastisk materiale, men det er veldig dyrt. Vi ville finne en måte hvor man kunne tilby fine kashmir klær til en rimeligere pris. Råmaterialene er dyre og den prisen er det vanskelig å få gjort noe med. Men ved å kutte mellomledd var det mulig å kutte mye ned på prisen. I stedet for at produktet går fra fabrikk til merkevaren, så videre til butikk for så å ende opp hos kjøper, er produktreisen vår betraktelig kortere. Det er fabrikk og så innom oss for så å sendes direkte til kunde. Nettbutikk ble derfor løsningen. Vi fant og besøkte fabrikken vi den dag i dag bruker og vår første ordre ble sendt over i begynnelsen av 2012.

WILD WOOL og BÆREKRAFT?

Vi i WILD WOOL er opptatte av dyrevelferd. Ingen dyr skal lide for at vi får gensere. Vi har stilt spørsmål og satt dyrevelferd som et krav til vår produsent av ull. Det er ikke den rimeligste måten man kan produsere, men for oss er det viktig at produksjonen er etisk. Kashmir geitene går fritt i fjellene, har tilgang til rent drikkevann og blir gredd på en skånsom måte. Ullen vi bruker er 100% organisk.

Vi bruker resirkulert emballasje under frakten og innpakningen av produktene. For at produktene våre skal vare lengst mulig oppfordrer vi kundene til å ta godt vare på plaggene og vi kan også bistå med hjelp til å reparere plagg, om man har vært uheldig og har fått et hull.

Hvem designer WILD WOOL produktene?

WILD WOOL produktene er designet av Emilie Dysthe. Det er fokus på klassiske plagg, I høy kvalitet som passer det norske klima.

Hvor blir WILD WOOL produktene produsert?

Alle våre WILD WOOL produkter blir håndlaget i vår fabrikk som ligger i Kathmandu, Nepal.

Hva er WILD WOOL produktene laget av?

Alle WILD WOOL produkter er laget av kashmir fra indre Mongolia, Qinghai og Tibet med GOTS® (Global Organic Textile Standard) godkjent og sertifisert med STANDARD 100 by OEKO-TEX®.

Hvor produseres WILD WOOL duftlysene?

Lysene produseres i Ôrebro, Sverige.

OFTE STILTE SPØRSMÅL OM KASHMIR

Hva er kashmir?

Kashmir er ull fra Kashmir geiter. Disse geitene er en unik type geiter som lever i fjellområder rundt Mongolia og leverer mye av kasjmiren til verden. Kashmir geiter har en veldig varm og myk underull som beskytter dem under de ekstremt kalde vintrene hvor temperaturene kan være under – 50 grader Celsius der de bor. Når våren kommer begynner geitene å ryke, og om våren kjemmes de med spesielle kammer for å få ut underpelsen som deretter vaskes og sendes til fabrikker som lager garn. Denne kammen er ikke skadelig for geitene. En geit vil gi opptil 150 gram garn hvert år, og det trengs ca 300 gram for å lage en enkelt genser.

Hva er kashmir fiber?

De faktiske hårene som er kjemmet fra geitene er kashmirfibrene. Lengden på disse fibrene varierer fra 25-45 mm. Jo lengre fibre man vanligvis finner på nakken og underbukken til bukken, og generelt sett jo lengre fibre desto mer slitesterk vil genseren være.

Hvorfor er kashmir så varm?

I motsetning til ull kommer kashmir fra hår, og dette er hovedårsaken til dens isolasjonsevne, som kan være opptil åtte ganger høyere enn ull. Dette gjør kashmir perfekt for å opprettholde kroppstemperaturen, holde deg varm, men ikke varm.

Hvorfor klør ikke kashmir?

På grunn av den lille diameteren til kashmirfibrene er tettheten til fibrene mye høyere enn ull, og derfor er teksturen ikke riper.

Hvordan vasker jeg WILD WOOL plagg?

Vi anbefaler deg å ikke vaske kashmirplagg etter hver bruk, men heller hver fjerde gang eller så. WILD WOOL plaggene skal håndvaskes eller vaskes i maskin på ullprogram (maks. 30 grader) og ingen sentrifugering med spesialvaskemidler for kashmir/ull (Ph 8+). Den optimale måten å tørke kashmirplagget på er å legge det flatt på et rent og tørt håndkle.

Hva er pilling?

Friksjonen som kommer som følge av bruk av nye kashmirplagg, gjør at det dannes små kuler med lo på overflaten av plagget. Der baller av lo kalles pilling. Dette er helt normalt og indikerer ikke nødvendigvis dårlig kvalitet.

Hvordan forhindrer jeg pilling?

Regelmessig «hvile» mellom slitasjene vil forhindre pilling. Når plagget får «hvile», kan fibrene i stoffet sprette tilbake til sin opprinnelige del, noe som gjør dem mer spenstige og resulterer i mindre pilling. Regelmessig og forsiktig vask og gjennomføring av pillingfjerningsprosessen forklart nedenfor, bidrar også til å forhindre og redusere pilling.

Hvordan fjerner jeg pilling?

Pilling kan enkelt fjernes ved bruk av en kashmir. Bruk aldri barberhøvel eller saks, da dette vil skade fibrene og bare gjøre det verre. Vi anbefaler å ta av plaggene med kammen før vask. Trekk kashmirkammen over plagget for å fjerne de små kulene med lo. Det er viktig at plagget legges på et flatt underlag mens det gres med kashmirkammen. Når all pilling er fjernet, vask plagget som anvist og plagget ditt vil se helt nytt ut igjen. Hvis du gjør denne prosessen 1-3 ganger i begynnelsen, vil du merke at pillingen avtar og forsvinner for godt over tid.

Hva betyr ply?

Ply angir hvor mange tråder som er tvunnet sammen i det ferdige garnet. To-lags garn indikerer at to tråder er tvunnet sammen for å lage garnet som brukes til å strikke plagget. WILD WOOL plagg strikkes for det meste i to-lags garn.

Hva betyr mikron?

Micron er målingene av kashmirfiberdiameteren. Fibrenes diameter vil variere fra 15-19 mikron. Jo lavere tykkelse (mikron), jo mykere blir garnet.

Hva betyr gauge?

Innenfor tekstilindustrien brukes ofte ordet gauge (gg). Gauge er et mål som forteller hvor mange masker per tomme som brukes. For eksempel, i et stoff med 16 gauge, brukes 16 masker per tomme. En tommelfingerregel er at jo lavere måleren er, desto tykkere er plagget. En genser med 8 gauge er for eksempel mye tykkere enn en med 16 gauge.

OFTE STILTE SPØRSMÅL OM MINI MERINO

Hvordan vasker du MINI MERINO plagg?

MINI MERINO-plaggene kan vaskes i vaskemaskin på ullprogram (maks. 40 grader) med sentrifugering med spesialvaskemidler for ull. Ikke heng opp våte ullklær da dette kan endre formen.

OFTE STILTE SPØRSMÅL OM WILD WOOL E-handel

Hva er fraktkostnaden?

Bestillinger sendes med Bring Posten Klimanøytral Servicepakke og standard fraktkostnad vises i handlekurven ved kassen.

Når kommer bestillingen min?

Etter å ha lagt inn en bestilling vil kunden motta en bekreftelse via e-post. WILD WOOL behandler bestillinger innen 1 virkedag, avhengig av tilgjengelighet og med mindre bestillingen er en forhåndsbestilling. Når en bestilling sendes vil kunden motta en e-postmelding via e-post. Din bestilling sendes via Bring Posten, som tar 3-5 virkedager. Hvis pakken ikke får plass i postkassen din, får du beskjed om hvor du kan hente pakken.

Internasjonal frakt?

Dessverre sender WILD WOOL foreløpig kun til Norge.

BYTTE OG RETUR

Kan jeg bytte/returnere bestillingen min?

Kjøp i butikk – WILD WOOL gir deg rett til å bytte varene dine 14 dager fra dagen kjøpet i butikk ble gjort, mot fremvisning av gyldig kvittering. Varer kjøpt på salg er normalt ikke byttebare. Du kan også returnere varen din og motta en kreditnota.

Kjøp på nett
– En forbruker har rett til å bytte/returnere bestillingen 14 dager fra mottak av ordrebekreftelse (jf. Angrerettloven). Dette gjelder ordinært solgte varer og salgsvarer, bestilt gjennom www.wildwool.no. Sørg for at varene dine returneres nye, ubrukte og i originalemballasjen med WILD WOOL-merker fortsatt festet. Vi vil ikke bytte/returnere varer som er brukt eller vasket. Returer som ikke oppfyller våre retningslinjer vil ikke bli akseptert og vil bli sendt tilbake til kunden. Fraktkostnaden refunderes ikke ved retur/bytte av en vare.

Hvordan bytter/returnerer jeg bestillingen min?

Dersom en kunde ønsker å bytte/returnere en ordre, vennligst send en epost til: post@wildwool.no så snart som mulig. På denne måten kan WILD WOOL holde varen som kunden ønsker å bytte til. Ta med følgende i e-posten:

ordrenummer
vare du ønsker å bytte/returnere
årsak til bytte/retur; og
hvilken vare du ønsker å motta i bytte

Hvor sender jeg bytte/returen min?

Ved bytte/retur av en ordre, vennligst fyll ut «Angreskjema ved kjøp av varer og tjenester som ikke er finansielle tjenester» som kom i den opprinnelige ordren, og send varen(e) som skal byttes/returneres til følgende adresse:

Wild Retail AS, Stjerneveien 44, 0779 Oslo

Kunden må betale for bytte/retur ved tilbakesending av bestilling til WILD WOOL.

Når kan jeg forvente min retur bestilling eller refusjon?

WILD WOOL vil håndtere bytte/retur så raskt som mulig. Normalt vil dette være innen 5 virkedager. I spesielle tilfeller kan det ta opptil 10 virkedager før vi mottar bytte/retur.

Hva om bestillingen er skadet eller jeg har en klage?

WILD WOOL garanterer at kunden vil motta bestillingen i feilfri og god stand. Skulle kunden motta en feil eller feil bestilling, vennligst kontakt oss på epost: post@wildwool.no så snart som mulig, senest 10 virkedager etter mottak av bestillingen. Dersom WILD WOOL aksepterer returen/reklamasjonen, send bestillingen tilbake i feilfri og god stand til følgende adresse:

Wild Retail AS, Stjerneveien 44, 0779 Oslo